Laget, samholdet og evnen til å glede seg på andres vegne.
Laget - og samarbeidet
Laget er viktig - ytterst få bli gode alene, ytterst få. Det er lett å glemme i iveren etter å tenke mest på seg selv og det rett rundt. I et svært lite og oversiktlig BMX miljø i Norge trenger vi et godt lag for å få ting til.
Ja men BMX er jo en individuell idrett, ja når vi konkurrerer, konkurrerer vi 1 og 1 - men vi, som mange andre, konkurrerer mindre enn vi trener. Og det er når vi trener, reiser, bor borte - vi trenger laget mest. Det må være kjekt å være sammen! På et godt lag er der trygge voksne personer og tilretteleggere kombinert med ungt pågangsmot. Vi jobber hardt hver dag for å utvikle laget, for at alle skal ta ansvar for laget og at vi gjennom laget skal utvikle hverandres prestasjoner til et høyere nivå.
Det er kun 1 førsteplass i hver klasse når vi konkurrerer, for å kunne stå der tror jeg det er svært viktig at laget hjelper til på veien. Hjelpen er i form av å bry seg om andre, ønske andre godt - ta ansvar for at kvaliteten er god, og ansvar for fellesskapet. Det er dette som gjør store ting mulig. Vi er på en god plass nå med landslaget i BMX - vi jobber riktig vei og med mange riktige ting. Vi kan alltid bli enda bedre, men nå går det på fram. Fellesskapet er større enn landslaget, det inkluderer alle som deltar på treninger og som prøver å utvikle seg til en bedre versjon. Alle aktører i det store fellesskapet gir sitt bidrag inn i potten som til slutt skal gi oss store prestasjoner. Det er NCF, det er foreldre ,sponsorer og andre som viser positiv interesse. Det er ikke "magi" vi driver, og ting tar tid men vi ser absolutt at retningen er stabil, kvaliteten heves fortløpende og det, skaper en motiverende setting. Det er rett og slett gøy å være med på - det er undervurdert å ha det gøy! Andre er flink, han er god med folk, har perspektiv på ting og vet hva som skal til. Han er nøye og strukturert på en god måte. Det vil lønne seg i lengden. Han er en veldig god kaptein for oss!
Vi holder på med dette fordi vi liker å jobbe med folk liker å utvikle ting og liker å være gode. Vi liker å se folk mestre. Når utøvere opplever mestring presterer de ofte bedre. Når det presteres bedre over tid kommer ofte gode resultater. Gode resultater er med på å forsterke troen på det vi holder på med, både eksternt og internt. Når dette skjer kan prestasjonen igjen heves - og bli enda mer stabile på et enda høyere nivå. Sånne ting kan ta tid, der er ingen lett løsning. Hemmeligheten er hardt arbeid over tid med de rette tingene. Det er det som virker og det virker ofte godt. For mange forblir dette en hemmelighet. Der ligger et stort potensial her! For å bli enda bedre. Vi må tørre å være gode, tørre å tro på oss selv og tørre å ville være først, tørre å stå øverst. Dette er en lærings og mestrings prosess som tar tid, og må jobbes med. Jeg har sagt mange ganger oppgjennom årene at du blir ikke plutselig god å kjøre semifinaler, du må kjøre noen semifinaler før du blir god i semifinaler - det er en trening det også. Vi føler virkelig vi er på gang, men som sagt over - det er ikke "magi" og "mirakler" vi holder på med - det er ikke vår bransje. Langsiktig hardt arbeid i en tydelig retning er mer vår greie, og det liker vi! Laget bygges, og utvikles - det tas steg og gradvis kan vi "skru" til forventingene.- Gode trenings miljøer produserer gode ryttere
- Tren sammen med mange der det er mulig, men oppretthold kvalitet på øktene
- Gi mye feedback - ryttere vokser like mye på det som selve treningen
- Bygg en god treningsgruppe, hvor folk stoler på hverandre, bygg relasjoner
- Utnytt hverandres kompetanser
- Samarbeid på økter - konkurrer i konkurranser
- Gled deg på andres vegne!
- Stol på trener og en tydelig retning
- Tren på det du skal bli god i - og det du vet virker
- Jobb med å utvikle rytternes selvtillit - bry deg om hele mennesket
- Veldig få blir best alene!
- Total belastning er undervurdert

Kommentarer
Legg inn en kommentar