Utdanning og toppidrett

Synes debatten om toppidrett og utdanning er litt lite nyansert, slik det framkommer i media for tiden. Jeg vil tro at der er mange ulike tilnærminger til dette, basert på personlige egenskaper og ferdigheter, alder, hvilken type utdanning vi snakker om og ikke minst idrettens egenart og høy prestasjons alder i idretten. 
Som utgangspunkt kan vi legge definisjonen OLT bruker på en toppidrettsutøver


–  Topputøvere er de som driver trening og forberedelses arbeid på linje med de beste i verden, avhengig av den enkelte idretts egenart og utbredelse, og om fører til jevnlige prestasjoner på internasjonalt toppnivå. Idretten er for disse hovedbeskjeftigelsen
Vi kan slå fast at der finnes få av disse i videregående skole.


 Trener til Nortug(Erik Bertrand Larssen) sa:

OLT Definisjon av Morgendagens utøvere


–  Morgendagens utøvere er de som på varierende alders og prestasjonsnivå, driver omfattende kvalitetsutvikling gjennom en lagsiktig progresjonsplan, som normalt vil føre fram til et internasjonalt toppnivå
Slik definerer OLT morgendagens utøvere, og det er primært disse vi har i VGS.


Jeg tror vi kan slå fast, med relativt stor sikkerhet, at videregående skole lett bør kunne kombineres med arbeid for å bli en toppidretts utøver. Om en velger riktig studietilbud, idrettsfag bør dette bli styrking av det å jobbe mot å bli utøver. På idrettsfaglig studieretning lærer man om oppbygging av kropp og virkning av trening som setter utøvøren i bedre stand til å evaluere, reflektere, og analysere egne valg. Det tror jeg er positivt, og en viktig lærdom på veien mot det å bli toppidrettsutøver. Man bedrer sine odds er min klare oppfatning så sant men er middels skoleflink og ikke har store problemer med "den faglige tilnærmingen" Dette vil da selv for unge utøvere skape stress og manglende mestring - som igjen ikke i seg selv er positivt.

Skoleaktører mener

Jeg tror ikke Bertrand angriper VGS spesielt med sitt syn, kanskje angriper han ikke VGS i det hele tatt - hvor mange toppidrettsutøvere befinner seg i VGS i en alder mellom 16 -19 ? Ikke veldig mange selv ikke på Wang, selv om de liker å framstille det slik. 
De fleste som går på videregående skole er knapt blitt seniorer, og de samme fleste har fortsatt en vei å gå i mitt hode før de er etablerte toppidrettsutøvere, selv om det finnes unntak. Vi kan ikke lage et regelverk eller en anbefaling til alle basert på diss unntakene. Der er også mange andre fordeler med å gå på skole i denne alderen, forhold som sosiale relasjoner, det å omgås ungdommer på din egen alder - det å skape nettverk for resren av livet, og det å utvikle viktige relasjoner for resten av livet. Dette kommer i tillegg til treningen. I videregående skole handler det primært om å tilrettelegge hverdagen slik at toppidrettssatsing blir mulig. Det er fullt mulig. Vi trenger ikke gå lenger enn til oss selv på GAND videregående skole for å dokumentere det. Elevene våre har hevdet seg i EM, VM, Nordisk og NM mens de har vært elever hos oss i junioralder og tidlig senioralder. Det er fullt mulig - og slik bør det være, selv om en trener 3 økter noen dager.

Står for det han sa

Bertrand står for det han sa, og jeg er tilbøyelig til å være enig med ham i mye av det han sier. Som skolemann på min hals, er det ikke lett å si det, men jeg er også trener og kan se situasjonen fra begge sider. Det er helt opplagt at enkelte trenger mer tilrettelegging enn andre for å klare det, men det er fullt mulig om innstillingen til å klare det er der.

Ulike meninger
Ulike meninger 2

Det er helt klart at der er ulike meninger og oppfatninger av dette,mulig det aller viktigste er å nyansere, ta individuelle hensyn, og vurdere situasjon for situasjon. Det er ikke slik at det ene er det beste for alle - sånn er det aldri.Er du skoleflink og har lett for å tilegne deg stoff uten at du bruker for lang tid og for mye krefter på det - er det selvsagt lurt å gjøre noe du liker. Liker du å gå på skole må/bør du selvsagt gjøre det, ved siden av satsingen, om du har kapasitet. Det vil være lurt. De kritiske årene er årene etter videregående skole er min erfaring. Da krever det en større omlegging av livsstil og samtidig kommer overgangen til senior idrett, hvor kravene er større. Problemet for mange er at her blir overgangen stor, fra en strukturert hverdag på VGS til en større utfordring på egen tid. Gjerne må en skifte treningsmiljø, trenings sted og trenings tider  over sommerferien - det skaper utfordring for mange. 

OLT anbefaler

Jeg mener at det aller viktigste i saken er å vektlegge individuelle hensyn.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

BMX på Sandnes vgs - og litt på Klepp, Kvål og Sviland

Idrettslig prestasjonevne en oppfrisking

Samhold - lagbygging og prestasjoner - hvordan blei vi en gang gode?