Holdning
HOLDNING
Holdning - alle har hørt det alle snakker om det og alle mener noe om det og sier det er viktig. Men hva er det egentlig ?
For meg er holdning "innstilling over for noe" - det kan være personer, objekter eller for den del situasjoner. Hva vil det si å ha god holdning ? igjen for meg måles holdning i 3 dimensjoner det er på det atferdsmessige området, på det emosjonelle området og på det kognitive området. Jeg er sikker på at holdning er tillært og kan påvirkes gjennom feedback. Så lenge holdning er tillært kan holdninger også omlæres og nyetableres. Holdning er veldig påvirkelig, og hvordan den er formet kommer i stor grad på hva du har lært hjemme. Marit Bjørgen viser for meg skikkelig holdning i artikkelen i Dagbaldet i dag ved å pålegge seg selv å skjerpe seg, etter å ha vunnet nesten alt som er i år og i 2010 av langernn. Mestvinnende i WC blei hun i helgen - alikevel kan hun ikke skalle av med å ryke ut i sprint renn og semifinale - hun presterer under det hun forventer - og pålegger seg selv skjerping - det oser av holding til det hun holder på med.
http://www.dagbladet.no/a/15166804/
For å forme holdnigner hos mennesker må det abrbeides med overlæring og gjentaklelser av konsekvens ved brudd på "holdningsregler" Jeg liker ikke "regler" det er negativt men i dette tilfellet er det faktisk riktig bruke ordet etter min mening. En kan også påvirke holdning gjennom belønning, overtalelse eller gjennom det å være rolle modell eller forbilde.
Når en skal etablere en holdning må en ha forutsigbarhet i reaksjon og spesifikk forventing. Begge disse forholdene er svært avgjørende. En kan ikke som trener, forelder eller lærer reagere ulikt i like situasjoner fra gang til gang, da blir det ikke forutsigbart på reaksjon, en spesifikk forventing til eleven, utøveren eller barnet er også nødvendig . Alle som skal arbeide med holdining må vite hva forventingenen er - og hva forventet reaksjon er. Her må det ikke være rom for tolking eller tvil - er der det er ikke forventningene uttrykket klart nok - da har vi et problem. En utydelig lærer eller en utydelig trener skaper usikkerhet og ikke klare nok forventninger - da er det nærliggende å tro at resultater uteblir.
Holdningen til det du bedriver gjenspeiler seg i dine handlinger. Handlingen gir holdningen uttrykk. Det er umåtelig viktig å leve som en lærer. En kan ikke uttrykke noe gjennom ord og handle på tvers av dette. Det er dette som er elementært i arbeid med holdning. Det hjelper ikke å snakke om det - det handler om å gjøre det. Der er mange som prioriterer å snakke om det - og å snakke seg gode - det vil aldri virke med meg - jeg er opptatt av hva som presteres og kun det! Det er hva som presteres som er viktig i toppidrett. Ikke hvilken klubb du kommer fra, ikke hvilke verv dine foreldre har og heller ikke hvor mye du maser deg til posisjoner eller fordeler. Jeg ser på prestasjoner og resultater - det er det som gjelder - det er min holdning !
De som har holdning er de som kommer tilbake - de som gjør det igjen og igjen. De som er ute en periode men jobber knallhardt for å komme tilbake på det nivået de var. Det er de som har ryggrad. Det er de som kan gjøre det. De trenger ikke snakke om hvor gode de er - de som ikke trenger foreldre til å fortelle omverdenen hvor gode de er - de som viser sin kvalitet gjennom sine prestasjoner og ikke gjennom snakk. Det er holdning, det er kvalitet og det er prisverdig. Heldigvis har vi mange av dem !!!! Det er jeg glad for - det er kun prestasjoner som teller i toppidrett, prestasjoner og resultater, men som sagt tidligere i mange sammenhenger du må prestere før resultatet kommer. Du kan verken snakke deg til resultater eller oppnå resultater før du presterer.
Andre har vær alvorlig skadet, Sebbi har vært alvorlig skadet Live har vært alvorlig skadet - alle har kommet tilbake igjen og igjen. Heldigvis har ikke Elisabeth vært alvorlig skadet !!! En må ikke ha vært det, men holdning vises når en alltid kommer tilbake - i bedre shape enn en kanskje var - det viser vilje, offervilje og holdning til det en holder på med. Holdingen vises også igjen i treningsarbeidet, mange trener mye men ikke alle blir like gode - har Dere noen gang tenkt på hvorfor - det har mye med holdning å gjøre. Sebbi er en mester her - hver økt er kvalitet - kvalitet og kvalitet. Det er kvaliteten en putter inn som gjør at treningen virker ikke bare at en gjør det. Jeg ser stor forskjell på hvordan Andre trener og endel andre Andre putter 100 % innsats inn i hver eneste økt - da blir utbyttet stort ! Og han kan bli verdensmester. Både Andre og Sebbi er foregangsfigurer i dette arbeidet og viser en utrolig holdning til treningsarbeid. Putetr du inn 60 % i økta - får du kanskje 50 % utbytte i andre enden , om du er heldig og har litt flaks. Putter du inn 110 % får du ut i overkant av 100 % , mange slike økter gir stor forskjell i sluttsum ! Dette er det ikke bare jeg som ser man mange andre som også kommenterer - det er bra, så er ikke jeg den eneste som ser det. Men ingen snakker om det - vi presterer sammen så lar vi resultatene tale for oss, sånn må det være. Presterer vi ikke godt nok , så er ikke det greit, men det kan skje. et dårlig resultat eller en dårlig prestasjon lager ikke noen krise. Men stabilitet over tid er viktig. Det hjelper lite med et enkeltresultat - resultater og prestasjoner over tid er viktig. Da blir vi også gode.
Live og Elisabeth er på gang , mye yngre, mer og lære, gjør at det er mer variabelt men de er på gang !!!! Jentene er de eneste i Norge, foruten Sebbi og Andre, som er kvalifisert på resultater til WC og VM, men de får allikevel ikke delta om de ikke hopper 1 hoppet i SX, det er de fullt inneforstått med - det handler om hvordan vi skal framstå - mange flere burde utvist denne holdningen !!! Vi må tenke langsiktig - ikke bare kortsiktig !
I WC og VM er etter min mening IKKE DET VIKTIGSTE Å DELTA, men å prestere!!!!
Holdning - alle har hørt det alle snakker om det og alle mener noe om det og sier det er viktig. Men hva er det egentlig ?
For meg er holdning "innstilling over for noe" - det kan være personer, objekter eller for den del situasjoner. Hva vil det si å ha god holdning ? igjen for meg måles holdning i 3 dimensjoner det er på det atferdsmessige området, på det emosjonelle området og på det kognitive området. Jeg er sikker på at holdning er tillært og kan påvirkes gjennom feedback. Så lenge holdning er tillært kan holdninger også omlæres og nyetableres. Holdning er veldig påvirkelig, og hvordan den er formet kommer i stor grad på hva du har lært hjemme. Marit Bjørgen viser for meg skikkelig holdning i artikkelen i Dagbaldet i dag ved å pålegge seg selv å skjerpe seg, etter å ha vunnet nesten alt som er i år og i 2010 av langernn. Mestvinnende i WC blei hun i helgen - alikevel kan hun ikke skalle av med å ryke ut i sprint renn og semifinale - hun presterer under det hun forventer - og pålegger seg selv skjerping - det oser av holding til det hun holder på med.
http://www.dagbladet.no/a/15166804/
For å forme holdnigner hos mennesker må det abrbeides med overlæring og gjentaklelser av konsekvens ved brudd på "holdningsregler" Jeg liker ikke "regler" det er negativt men i dette tilfellet er det faktisk riktig bruke ordet etter min mening. En kan også påvirke holdning gjennom belønning, overtalelse eller gjennom det å være rolle modell eller forbilde.
Når en skal etablere en holdning må en ha forutsigbarhet i reaksjon og spesifikk forventing. Begge disse forholdene er svært avgjørende. En kan ikke som trener, forelder eller lærer reagere ulikt i like situasjoner fra gang til gang, da blir det ikke forutsigbart på reaksjon, en spesifikk forventing til eleven, utøveren eller barnet er også nødvendig . Alle som skal arbeide med holdining må vite hva forventingenen er - og hva forventet reaksjon er. Her må det ikke være rom for tolking eller tvil - er der det er ikke forventningene uttrykket klart nok - da har vi et problem. En utydelig lærer eller en utydelig trener skaper usikkerhet og ikke klare nok forventninger - da er det nærliggende å tro at resultater uteblir.
Holdningen til det du bedriver gjenspeiler seg i dine handlinger. Handlingen gir holdningen uttrykk. Det er umåtelig viktig å leve som en lærer. En kan ikke uttrykke noe gjennom ord og handle på tvers av dette. Det er dette som er elementært i arbeid med holdning. Det hjelper ikke å snakke om det - det handler om å gjøre det. Der er mange som prioriterer å snakke om det - og å snakke seg gode - det vil aldri virke med meg - jeg er opptatt av hva som presteres og kun det! Det er hva som presteres som er viktig i toppidrett. Ikke hvilken klubb du kommer fra, ikke hvilke verv dine foreldre har og heller ikke hvor mye du maser deg til posisjoner eller fordeler. Jeg ser på prestasjoner og resultater - det er det som gjelder - det er min holdning !
De som har holdning er de som kommer tilbake - de som gjør det igjen og igjen. De som er ute en periode men jobber knallhardt for å komme tilbake på det nivået de var. Det er de som har ryggrad. Det er de som kan gjøre det. De trenger ikke snakke om hvor gode de er - de som ikke trenger foreldre til å fortelle omverdenen hvor gode de er - de som viser sin kvalitet gjennom sine prestasjoner og ikke gjennom snakk. Det er holdning, det er kvalitet og det er prisverdig. Heldigvis har vi mange av dem !!!! Det er jeg glad for - det er kun prestasjoner som teller i toppidrett, prestasjoner og resultater, men som sagt tidligere i mange sammenhenger du må prestere før resultatet kommer. Du kan verken snakke deg til resultater eller oppnå resultater før du presterer.
Andre har vær alvorlig skadet, Sebbi har vært alvorlig skadet Live har vært alvorlig skadet - alle har kommet tilbake igjen og igjen. Heldigvis har ikke Elisabeth vært alvorlig skadet !!! En må ikke ha vært det, men holdning vises når en alltid kommer tilbake - i bedre shape enn en kanskje var - det viser vilje, offervilje og holdning til det en holder på med. Holdingen vises også igjen i treningsarbeidet, mange trener mye men ikke alle blir like gode - har Dere noen gang tenkt på hvorfor - det har mye med holdning å gjøre. Sebbi er en mester her - hver økt er kvalitet - kvalitet og kvalitet. Det er kvaliteten en putter inn som gjør at treningen virker ikke bare at en gjør det. Jeg ser stor forskjell på hvordan Andre trener og endel andre Andre putter 100 % innsats inn i hver eneste økt - da blir utbyttet stort ! Og han kan bli verdensmester. Både Andre og Sebbi er foregangsfigurer i dette arbeidet og viser en utrolig holdning til treningsarbeid. Putetr du inn 60 % i økta - får du kanskje 50 % utbytte i andre enden , om du er heldig og har litt flaks. Putter du inn 110 % får du ut i overkant av 100 % , mange slike økter gir stor forskjell i sluttsum ! Dette er det ikke bare jeg som ser man mange andre som også kommenterer - det er bra, så er ikke jeg den eneste som ser det. Men ingen snakker om det - vi presterer sammen så lar vi resultatene tale for oss, sånn må det være. Presterer vi ikke godt nok , så er ikke det greit, men det kan skje. et dårlig resultat eller en dårlig prestasjon lager ikke noen krise. Men stabilitet over tid er viktig. Det hjelper lite med et enkeltresultat - resultater og prestasjoner over tid er viktig. Da blir vi også gode.
Live og Elisabeth er på gang , mye yngre, mer og lære, gjør at det er mer variabelt men de er på gang !!!! Jentene er de eneste i Norge, foruten Sebbi og Andre, som er kvalifisert på resultater til WC og VM, men de får allikevel ikke delta om de ikke hopper 1 hoppet i SX, det er de fullt inneforstått med - det handler om hvordan vi skal framstå - mange flere burde utvist denne holdningen !!! Vi må tenke langsiktig - ikke bare kortsiktig !
I WC og VM er etter min mening IKKE DET VIKTIGSTE Å DELTA, men å prestere!!!!
Kommentarer
Legg inn en kommentar