Det som skal til
Lurer du på om du har det som kreves ? Det som skal til ?
Jeg listet opp noen småting sist jeg skrev som jeg mener er viktige ydmykhet, engasjement, entusiasme, og det å være dedikerte og villige til å ofre for å få!! Dette er ting jeg mener å se er viktige.
Det er heller ingen bakdel om du i tillegg er god til å sile informasjon og god til å samarbeide med andre. Så må du ha nok vilje til å gå veien 100 % - det holder ikke å gjøre ting 80 % - da får en i beste fall realisert 80 % av sitt potensial, og du skal være et talent helt untenom det vanlige om 80 % er nok til å virkelig bli god.
Det er også viktig å si at jeg personlig tror du må ha endel på alle områdene, jeg har sett mange ekslempler på folk som har mye på en av tingene for så å ha 0 på en annen. det er ikke nok, tror jeg. Jeg tror du må ha ferdigheter på mange områder for å lykkes totalt. Se på de som har lykkes - jeg tror det en ser i stor grad bekrefter dette.
Det er mange av disse egenskapene som også kreves på andre områder i livet enn i toppidrett. tenk på jobben som lærer,mangeler en noen eller flere av komponentene vil en sannsynligvis slite med å få ting til. Der er svært mange paraleller mellom ulike former for prestasjon og hva du må ha av ballast for å få ting til. Det bekymrer meg litt at mange ikke ser ut til å forstå dette. akkurat som en BMX syklist ikke blir best ved kun å være sterk, blir ikke en lærer god bare ved å kunne sitt fag. En må alltid spe på med andre egenskaper som er minst like viktig, for å oppnå en god prestasjon - som kan gi ønsket resultat. Dette gjelder enten det er i en klasse eller det er mer idrettslige prestasjoner.Utøveren får forhåpentligvis hjelp av treneren sin for å bli bedre i en slik situasjon og mulig det lykkes - i idretten har også treneren sin egen trener i form av Coacher. De skal trene treneren på å stille de riktige spørsmålene og på å bidra til bedre prestasjoner. Dette gjøres mye gjennom refleksjoner av ulik art, sammen med coachen. Hvor henter læreren hjelp når han ikke lykkes? Noen henter nok i teamet sitt, eller hos kollegene eller avdelingsleder eller rektor, men der er ingen fast struktur på hvem som hjelper eller coacher. Der er ikke tradisjon for slik tenkning i skolen. Det er merkelig på en arena der jobbes så mye med prestasjon!!! En lærer skal helst prestere hver time - det er en side av prestasjonen i skolen den andre siden er at læreren skal ha eleven til å prestere FÅ UT POTENSIALET til hver enkelt elev - Det burde vært like mye snakk om prestasjon i skole systemet som der er i idretten. Men siden jeg er i begge "leirer" vet jeg at ikke det er tilfellet. I lærer utdanning burde det vært mange kapittel om prestasjon - og det er ofte de samme mekanismene som utløser prestasjonene på ulike arenaer, selv om måtene å jobbe på er ulik.
Vi må stille krav på en annen måte muligens - skolen og mange andre skulle lære av idretten hvordan det er å sette seg mål og virkelig jobbe for å nå dem. Og ikke minst bli evaluert på bakgrunn av målen som er satt. I skolen har vi også mål, man mange ser for lite på dem og følger dem for lite opp. Enda færre tar konsekvensen av målene. Der skiller skolen seg vesentlig fra idretten. Er du ikke i stand til å ta konsekvenser av målene vil du etter all sannsynlighet ikke oppnå det som var tenkt. Det kan være mange grunner til det, det gjelder å finne det ut !!! Ikke slå seg til ro med det. Utarbeide nye mål om vijen og det som kreves fortsatt er der,og gå på igjen med krummere nakke og bestemte skritt!! Har en virkelig troen på at en skal få ting til og har viljen og det andre som skal til - er det ingen grunn til å gi seg !!!!
Jeg listet opp noen småting sist jeg skrev som jeg mener er viktige ydmykhet, engasjement, entusiasme, og det å være dedikerte og villige til å ofre for å få!! Dette er ting jeg mener å se er viktige.
Det er heller ingen bakdel om du i tillegg er god til å sile informasjon og god til å samarbeide med andre. Så må du ha nok vilje til å gå veien 100 % - det holder ikke å gjøre ting 80 % - da får en i beste fall realisert 80 % av sitt potensial, og du skal være et talent helt untenom det vanlige om 80 % er nok til å virkelig bli god.
Det er også viktig å si at jeg personlig tror du må ha endel på alle områdene, jeg har sett mange ekslempler på folk som har mye på en av tingene for så å ha 0 på en annen. det er ikke nok, tror jeg. Jeg tror du må ha ferdigheter på mange områder for å lykkes totalt. Se på de som har lykkes - jeg tror det en ser i stor grad bekrefter dette.
Det er mange av disse egenskapene som også kreves på andre områder i livet enn i toppidrett. tenk på jobben som lærer,mangeler en noen eller flere av komponentene vil en sannsynligvis slite med å få ting til. Der er svært mange paraleller mellom ulike former for prestasjon og hva du må ha av ballast for å få ting til. Det bekymrer meg litt at mange ikke ser ut til å forstå dette. akkurat som en BMX syklist ikke blir best ved kun å være sterk, blir ikke en lærer god bare ved å kunne sitt fag. En må alltid spe på med andre egenskaper som er minst like viktig, for å oppnå en god prestasjon - som kan gi ønsket resultat. Dette gjelder enten det er i en klasse eller det er mer idrettslige prestasjoner.Utøveren får forhåpentligvis hjelp av treneren sin for å bli bedre i en slik situasjon og mulig det lykkes - i idretten har også treneren sin egen trener i form av Coacher. De skal trene treneren på å stille de riktige spørsmålene og på å bidra til bedre prestasjoner. Dette gjøres mye gjennom refleksjoner av ulik art, sammen med coachen. Hvor henter læreren hjelp når han ikke lykkes? Noen henter nok i teamet sitt, eller hos kollegene eller avdelingsleder eller rektor, men der er ingen fast struktur på hvem som hjelper eller coacher. Der er ikke tradisjon for slik tenkning i skolen. Det er merkelig på en arena der jobbes så mye med prestasjon!!! En lærer skal helst prestere hver time - det er en side av prestasjonen i skolen den andre siden er at læreren skal ha eleven til å prestere FÅ UT POTENSIALET til hver enkelt elev - Det burde vært like mye snakk om prestasjon i skole systemet som der er i idretten. Men siden jeg er i begge "leirer" vet jeg at ikke det er tilfellet. I lærer utdanning burde det vært mange kapittel om prestasjon - og det er ofte de samme mekanismene som utløser prestasjonene på ulike arenaer, selv om måtene å jobbe på er ulik.
Vi må stille krav på en annen måte muligens - skolen og mange andre skulle lære av idretten hvordan det er å sette seg mål og virkelig jobbe for å nå dem. Og ikke minst bli evaluert på bakgrunn av målen som er satt. I skolen har vi også mål, man mange ser for lite på dem og følger dem for lite opp. Enda færre tar konsekvensen av målene. Der skiller skolen seg vesentlig fra idretten. Er du ikke i stand til å ta konsekvenser av målene vil du etter all sannsynlighet ikke oppnå det som var tenkt. Det kan være mange grunner til det, det gjelder å finne det ut !!! Ikke slå seg til ro med det. Utarbeide nye mål om vijen og det som kreves fortsatt er der,og gå på igjen med krummere nakke og bestemte skritt!! Har en virkelig troen på at en skal få ting til og har viljen og det andre som skal til - er det ingen grunn til å gi seg !!!!
Kommentarer
Legg inn en kommentar